UPDATE 31.03.2021 – Președintele a promulgat proiectul de lege prin Decretul nr. 255/2021, acesta urmând a se publica în Monitorul Oficial. Legea modificatoare este Legea 55/2021 și intră în vigoare în 3 zile de la publicarea în Monitor. În materialul de mai jos sunt principalele modificări.
______________________________________________________
UPDATE: 17.02.2021 – Decizia CCR: Cu majoritate de voturi, a respins, ca neîntemeiată, obiecția de neconstituționalitate (după conexarea celor trei sesizări cu același obiect formulate de Înalta Curte de Casație și Justiție – Secțiile Unite, de Guvernul României și de Avocatul Poporului) și a constatat că sunt constituționale, în raport cu criticile formulate, dispozițiile Legii privind modificarea și completarea Legii nr.241/2005 pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale.
Urmează ca proiectul de lege să meargă spre promulgare la Președinte.
__________________________________________________________
UPDATE: În data de 04.01.2021 proiectul de lege a fost atacat la Curtea Constituțională pentru controlul apriori privind neconstituționalitatea. Sesizarea a fost făcută de Înalta Curte de Casație și Justiție – Secțiile Unite, Guvern și Avocatul Poporului.
__________________________________________________________
În ședința din 15.12.2020 Camera Deputaților, for decizional, a adoptat modificări importante la legislația penală privind evaziunea fiscală. Acest proiect de lege a fost inițiat în data de 07.12.2017 și a avut un periplu interesant, ajungând și în dezbaterea Curții Constituționale, fiind declarat neconstituțional și întors în Parlament. A fost ulterior reexaminat și adoptat de Senat în data de 10.02.2020. Proiectul inițial conținea erori de tehnică legislativă, dar și erori privind instituțiile procesual-penale, erori despre care am scris și care au fost corectate parțial la Senat, și în totalitate acum la Camera Deputaților. Urmează promulgarea dacă proiectul nu va fi atacat din nou la Curtea Constituțională. Așadar modificările nu sunt încă în vigoare.
Printre noutățile aduse de acest proiect de lege se regăsesc următoarele:
1. Pedeapsa închisorii alternativ cu amenda pentru unele fapte de evaziune fiscală unde momentan nu este aplicabilă decât pedeapsa închisorii. Astfel, art. 8 alin. (1) și (2) și art. 9 alin. (1) din Legea 241/2005 se modifică și vor avea următorul cuprins:
Art. 8 alin. (1) Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 10 ani şi interzicerea unor drepturi, sau cu amendă, stabilirea cu reacredinţă de către contribuabil a impozitelor, taxelor sau contribuţiilor, având ca rezultat obţinerea, fără drept, a unor sume de bani cu titlu de rambursări sau restituiri de labugetul general consolidat, ori compensări datorate bugetului general consolidat.
Art. 8 alin. (2) Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 5 la 15 ani şi interzicerea unor drepturi, sau cu amendă asocierea în vederea săvârşirii faptei prevăzute la alin.(1).
Art. 9 alin. (1) Constituie infracţiuni de evaziune fiscală şi se pedepsesc cu închisoare de la 2 la 8 ani şi interzicerea unor drepturi, sau cu amenda, următoarele fapte săvârşite în scopul sustragerii de la îndeplinirea obligaţiilor fiscale: (punctele a-g din actuala Lege rămân nemodificate).
2. Aplicarea pedepsei amenzii este obligatorie la infracțiunile de evaziune fiscală de la art. 8 și 9 din Legea 241/2005 dacă prejudiciul cauzat și recuperat (plătit) integral în cursul urmăririi penale sau al judecății, inclusiv în fază de apel, este de maxim 50.000 euro (în echivalentul monedei naționale). La aceste fapte nu se va putea aplica pedeapsa închisorii ci exclusiv pedeapsa amenzii penale. În aceste cazuri plata prejudiciului profită doar celui care care o efectuează.
3. Dacă la infracțiunile de evaziune fiscală prevăzute la art. 8 și 9 din Legea 241/2005 prejudiciul cauzat și recuperat (plătit) integral în cursul urmăririi penale sau al judecății, inclusiv în fază de apel, este de maxim 100.000 euro (în echivalentul monedei naționale), instanța poate aplica amenda în locul unei pedepse cu închisoarea. Aplicarea amenzii este facultativă pentru instanță. Instanța se va raporta la criteriile generale de individualizare a pedepsei stipulate la art. 74 Cod Penal. În aceste cazuri plata prejudiciului profită doar celui care care o efectuează..
4. Plata prejudiciului produs, majorat cu un procent de 20% din baza de calcul, plus dobânzi și penalități la zi, va fi considerată o cauză de nepedepsire și va conduce la înlăturarea răspunderii penale pentru orice faptă de evaziune fiscală prevăzută la art. 8 și 9 din Legea 241/2005, indiferent de cuantumul prejudiciului efectiv cauzat prin fapta penală. Plata prejudiciului special (prejudiciul produs, majorat cu un procent de 20% din baza de calcul, plus dobânzi și penalități la zi) trebuie să fie integrală și poate fi efectuată pe parcursul urmăririi penale sau al judecății, inclusiv în fază de apel, până la pronunțarea unei hotărâri definitive. Dacă această plată are loc pe parcursul urmăririi penale procurorul va dispune clasarea, iar dacă această plată are loc în faza de judecată se va dispune încetarea procesului penal, acțiunea penală nemaiputând fi exercitată dacă se plătește prejudiciul special.
5. Plata prejudiciului special (menționat la punctul 4 de mai sus) profită tututor inculpaților chiar dacă nu au participat la efectuarea acestei plăți, spre deosebire de plata prejudiciului produs de fapta penală ce nu profită decât plătitorului (conform mențiunilor de la punctele 2 și 3 de mai sus).
Dacă vor intra în vigoare, prevederile de mai sus se vor aplica tuturor faptelor de evaziune fiscală, indiferent de data comiterii lor, fiind considerate lege penală mai favorabilă.
Buna seara! Imi cer scuze daca acest comentariu nu este potrivit cu articolul publicat.
Intenționez să achiziționam o garsoniera: aproape 1/6 reprezintă un cont de economii pe numele meu, 3/6 reprezinta un împrumut de nevoi personale pe numele soțului la care sunt coplatitor. Iar restul banilor(>10000€) mă ajută sora mea,aflată în străinătate, trimitandu-mi-i prin banca cu mențiunea “imprumut” fara termen de restituire. Întrebari: va trebui sa declar banii la autoritatea fiscală și să plătesc impozit pt ei? Sau vor fi văzuți că tranzacție de împrumut și atât și se va vedea ce fac cu ei?
Așteptam răspuns cat mai curând cu putință. Va mulțumim!
nu trebuie sa ii declarati si nici sa platiti impozit.