Ultimele zile de contestare a amenzilor primite pe perioada stării de urgență

Termenele de formulare a plângerilor contravenționale împotriva Proceselor-Verbale întocmite pe perioada stării de urgență au fost suspendate. Astfel că cele 15 zile de introducere a plângerilor contravenționale la judecătoriile competente au început să curgă din prima zi de după starea de urgență.

În acest context, calculând termenul de 15 zile, având în vedere zilele de sâmbătă, duminică și 1 iunie (zi legală liberă), raportat la prorogarea legală a termenelor când acestea s-ar împlini într-o zi nelucrătoare, ziua de marți 2 iunie este ultima zi când orice amendă primită pe perioada stării de urgență poate fi contestată prin introducerea unei plângeri împotriva Proceselor-Verbale prin care s-au aplicat amenzi.

Orice amendă primită și orice Proces Verbal întocmit pe perioada stării de urgență poate fi contestat/ă până pe 2 iunie, indiferent că este o amendă/contravenție primită în domeniul rutier, vamal, mediului, ordine publică, muncii, etc. Bineînțeles plângerea se formulează dacă vă considerați nedreptățit față de sancțiune sau/și față de cuantumul amenzii, ori dacă există un abuz al organului constatator.

Pentru amenzile stabilite și aplicate în baza Ordonanței de Urgență 1/1999 privind starea de urgență, trebuie indicată Decizia Curții Constituționale prin care dispozițiile acestui act normativ au fost declarate neconstituționale. Aceste amenzi nu au fost declarate nule, ci doar temeiul în baza cărora au fost aplicate a fost declarat neconstituțional, fiind deci nelegal. Astfel că toți cei care au fost astfel amendați au amenda pe rolul fiscal deja, figurând deci în evidențele fiscale cu amenda primită. Pentru a anula acele Procese-Verbale și pentru a radia apoi amenda de pe rolul fiscal este nevoie de anularea lor în instanță. Organul fiscal nu poate radia acele amenzi în baza Deciziei CCR. Organul fiscal le va anula doar în baza unei hotărâri judecătorești ori în baza unei legi. Cum o lege de anulare a acestor amenzi nu este în vigoare, rezultă că singura protecție la acest moment este contestarea lor la instanțe. Un proiect legislativ de anulare în masă a acestor amenzi este pe rolul Parlamentului, dar nu se știe ce soartă va avea: contextul parlamentar și luptele politice vor îngreuna adoptarea lui. Nu se știe deci sigur dacă și în ce formă va fi adoptat. Astfel că pentru protecția și siguranța justițiabililor, instanța rămâne cea mai sigura cale de a se face dreptate.

Plângerea împotriva Procesului-Verbal poate fi introdusă fizic prin depunere la registratura instanței, poate fi depusă pe e-mailul instanței ori poate fi trimisă pe faxul instanței. Instanța competentă este indicată de obicei în cuprinsul Procesului-Verbal. Dacă, în mod greșit, este indicată o instanță necompetentă, plângerea poate fi formulată la instanța competentă, fără a se ține seama de indicațiile eronate din Procesul-Verbal. În materie contravențională este competentă instanța pe raza căreia s-a săvârșit fapta contravențională.

Taxa de timbru judiciar pentru plângerea contravențională este de 20 de lei. Dacă soluția primei instanțe este nelegală sau nefondată se poate face apel împotriva acesteia. Apelul se introduce tot la instanța care a soluționat procesul în primă instanță. După formularea apelului și după expirarea termenului de apel, instanța trimite dosarul către instanța de apel și anume către tribunalul competent. Apelul se timbrează tot cu 20 de lei.

Cum procesul contravențional urmează regulile unui proces civil, plângerea împotriva Procesului-Verbal trebuie să fie probată/dovedită. Sunt admise orice fel de probe care pot duce la clarificarea situației și stabilirea adevărului. Faptele pot fi deci dovedite cu martori, înscrisuri, planșe foto-video, expertize. Cel care face plângerea este obligat să o probeze temeinic pentru ca judecătorul să poată înțelege modul de săvârșire a faptei și să poată ”culege” elementele în circumstanțiere pentru a vedea dacă sancțiunea este legală și proporțională. Neindicarea probelor ori un probatoriu insuficient face ca plângerea să fie respinsă.

Formularea plângerii este doar un prim pas în calea dreptății. Prin formularea plângerii procesul abia se declanșează. Urmează alte acte și termene procesuale ce trebuie avute în vedere. Gestionarea eficientă a procesului crește șansele de câștig, din acest motiv este oportună alegerea unui avocat care să se ocupe de întreg procesul. Deși teoretic poate părea o chestiune simplă, în practică un astfel de proces (în funcție și de cuantumul amenzii primite) este o problemă ce trebuie tratată cu maximă seriozitate și profesionalism.

Print Friendly, PDF & Email
nv-author-image

ILIE DORIN: avocat și mediator cu o vastă experiență în managementul litigiilor din diverse domenii de drept. Autor a numeroase articole juridice de specialitate publicate în reviste interne și internaționale. Co-autor al cărții Procesul de Mediere, Conflict-Comunicare-Acord, publicată în 2018 la Editura Universitară.

2 comentarii la „Ultimele zile de contestare a amenzilor primite pe perioada stării de urgență”

  1. Bună ziua domnule avocat! Am luat amenda 5.000 de lei, mergând la munci agricole fără declarație la mine. Ce pot să fac? Unde contest amenda?
    Va mulțumesc!

    1. Avocat ILIE DORIN

      Bună ziua. Grăbiți-vă și contestați amenda. Depuneți contestația/plângerea contravențională la judecătoria din raza localității dumneavoastră. Apelați la un avocat de acolo să vă ajute. Altfel o să rămâneți cu amenda pe rolul fiscal și nu o mai puteți anula. Veți câștiga procesul dacă îl gestionați cum trebuie. Succes!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *